Подробното описание на произхода, възпитанието и първоначалната посока в живота на Павел има за цел да покаже, че противно на обвиненията срещу него, той принадлежи по рождение към еврейския народ, по възпитание е тясно свързан с Йерусалим и спадал към най-строгото, фарисейско, отдадено на закона и враждебно на християнството направление.

“Аз съм юдеин, родом от Тарс Киликийски” (срв. Деян. 9:11 и сл.) макар да не е роден в Йерусалим или Палестина, а в езически град, все пак той е от юдеите: с това опровергава обвинението, че навсякъде е поучавал „против този народ“ (Деян. 21:28).

“възпитан в тоя град” – т.е. в Йерусалим, центъра на юдейския народ; с това се подчертава, че дори ако поради раждането си далеч от Йерусалим Павел не е бил достатъчно привързан към своя народ, възпитанието му в Йерусалим от детството (ανατεθραμμένος) при всички случаи е трябвало да го свърже неразривно с общоюдейската столица и неговия народ.

“при нозете Гамалиилови”. Гамалиил е бил най-известният фарисейски учител (Деян. 5:34 и сл.). Това трябвало да бъде още по-силно свидетелство за юдейството на Павел – не само по произход, но и по начин на живот. Изразът разкрива и благоговейното отношение на ученика към почитания учител, „постоянството, усърдието, ревността да го слуша и голямото уважение на Павел към този човек“ (св. Йоан Златоуст, блаж. Теофилакт).

“изучен точно по закона отечески”, за което е гаранция името на Гамалиил, а “точно” указва на голямото му усърдие в изучаването на закона.

“изпълнен с ревност към Бога, както сте и вие всички днес”. Това, разбира се, се възприело от тях като похвала, макар че в нея имало горчивина. Преди всичко обаче тези думи имали за цел да покажат, че Павел не би могъл да бъде такъв, какъвто го изкарват обвинителите му.