Той Го бичува несправедливо и позволява на тълпата от войници да Го унижават, като Му сложат трънен венец на главата, облекат Го в пурпурна мантия, удрят Го с длани и Го безчестят. Защото той (Пилат) си мислеше, че лесно ще посрами юдейския народ, ако видят Човека, Който е напълно невинен, да страда с такова наказание без никаква причина. Той беше бичуван несправедливо, за да ни избави от заслужено наказание; беше удрян и поразяван, за да можем ние да поразим Сатаната, който ни поразяваше, и да се избавим от греха, който е прилепнал до нас чрез първородното прегрешение. …

Войниците, всъщност, мислили, че Иисус иска царската власт и Го оскърбявали по войнишки. И затова Му поставили трънен венец на челото, символ на земното царство; а пурпурната мантия била, така да се каже, образ и символ на царско облекло; и с това Му се надсмяха, приближавайки се до Него и викайки, както казва евангелистът: “Радвай се, Царю Юдейски!”

И съм чувал да казват, и някои вярват, че тръненият венец също така символизира множеството на идолопоклонниците, които ще бъдат приети от Христос, като в диадема, чрез вяра в Него; а езичниците те сравняват с безплодни и безполезни тръни, които не дават плод на благочестие и по-скоро са годни за горене в огън; а царското облекло, имам предвид пурпурната мантия, те казват, символизира Христовото Царство, което ще се разпростре по целия свят.

Можем да приемем всяко тълкувание, което не е чуждо на истината и което е полезно да вярваме. Затова не е нужно да отхвърляме такова обяснение на текста, което показва внимателна изобретателност.

Коментари върху Евангелието от Йоан