Първа книга Моисеева – Битие – глава 1 – стих 1

В начало Бог сътвори небето и земята.

Проф. А. П. Лопухин
“В начало”. Както у светите Отци, така и в цялата по-късна тълковна традиция съществуват два основни типа тълкувания на израза „в началото“. Според господстващото мнение на някои (например Ефрем Сирин), това е прост хронологичен указател за началото на сътворението на видимия свят – на всичко онова, чието формиране след това се описва подробно. Според алегоричното тълкуване на други (Теофил Антиохийски, Ориген, Амвросий Медиолански, Августин и др.), изразът „в началото“ има индивидуален, по-дълбок смисъл, съдържащ скрито указание за предвечното раждане на Второто...
Виж повече ↓
Блаж. Августин Ипонски (354 – 430)

Първо беше създадено вещество – смесено и неоформено, от което по-късно възникна всичко, което се яви разделено и устроено. Това именно вещество, според мен, гърците наричат хаос, както и на друго място четем: „Ти създаде този свят от без-образно вещество.“ (Прем. Сол. 11:18)

Св. Теофил Антиохийски (? – 188)

Какво велико би имало, ако Бог беше сътворил света от вече съществуваща материя? И човекът-художник, ако получи от някого материал, също може да направи от него каквото поиска. Но Божието всемогъщество се проявява в това, че Той сътворява всичко, което пожелае, от нищо.

Към Автолик

Тертулиан (ок. 160 – ок. 240)

Ако Бог не е единственият вечен, …тогава Той не е Бог; и ако светът е вечен заедно с Бога, тогава той е равен на Него по битие, следователно е равен на Бога и по неизменност, и по безкрайност, и във всичко останало, и значи – съществува още един Бог. Но две вечни и съществуващи заедно начала не могат да бъдат допуснати според разума на здравомислещия човек.

Опровержение на Ермоген

Св. Григорий Нисийски (ок. 335 – 395)
Не извън границите, до които последователно стига разумът, се намира и това предположение за материята, което твърди, че тя произлиза от нещо умопостижимо и невеществено. Защото ще видим, че всяка материя се състои от някакви качества и ако беше лишена от тях, изобщо не би могла да бъде възприета с разума. Но всеки вид качество в мисленето се отделя от носещата основа. Самото понятие е нещо умопостижимо, а не телесно видение. Например, когато виждаме някакво животно, дърво или друго материално...
Виж повече ↓
Св. Григорий Нисийски (ок. 335 – 395)
Но защитниците на противоположното (антибиблейско) учение се стараят да докажат, че материята е вечна заедно с Бога, използвайки следните доводи в подкрепа на своето учение. Ако Бог по природа е прост, невеществен, без качества, без количество, несъставен и чужд на всякаква външна форма…, тогава как е възможно от невещественото да произлезе вещество, от природата, която няма пространственост – да се появи пространствена природа? Затова разумът, според тях, принуждава по необходимост да се признае, че или Бог е веществен, понеже от...
Виж повече ↓
Тациан (120 - 173)

Материята не е безначална като Бога и не притежава власт, равна на Божията, като безначална; а е получила начало и не е произлязла от някой друг, а е сътворена от Единия Създател на всичко.

Реч против елините

Псалтир – глава 88 – стих 12
Твои са небесата и Твоя е земята; вселената и онова, що я пълни, Ти си основал.

Псалтир – глава 135 – стих 5
Който премъдро сътвори небесата, защото е вечна милостта Му;

Псалтир – глава 145 – стих 6
Който сътвори небето и земята, морето и всичко, що е в тях, Който вечно пази вярност,

Книга Премъдрост на Иисуса, син Сирахов – глава 18 – стих 1
Всичко изобщо е създал Оня, Който живее вовеки; - един Господ е праведен.

От Йоана свето Евангелие – глава 1 – стих 3
Всичко чрез Него стана, и без Него не стана нито едно от онова, което е станало.

Деяния на светите Апостоли – глава 14 – стих 15
мъже, защо това правите? И ние сме подобострастни вам човеци и ви благовестим, да се обърнете от тия лъжливи богове към Бога Живий, Който е сътворил небето и земята, морето и всичко, що е в тях,

Послание на св. ап. Павла до Евреите – глава 11 – стих 3
Чрез вяра проумяваме, че вековете са устроени по Божия дума и че от невидимото произлезе видимото.

Откровение на св. Йоана Богослова – глава 14 – стих 7
той говореше с висок глас: бойте се от Бога и Му въздайте слава, защото настъпи часът на Неговия съд, и поклонете се на Оногова, Който е сътворил небето и земята, морето и водните извори.